Het woord "cookieless" duikt op in vrijwel elk gesprek over de toekomst van online marketing, personalisatie en advertising. Vooral (bijna uitsluitend, Google kent al 2.7 miljoen hits op de nog nieuwe term) op websites van marketeers of tech-bedrijven, maar wat bedoelen deze mensen en organisaties precies als ze "cookieless" zeggen?

 

Hoewel je op basis van de eerder gegeven voorbeelden zou zeggen dat het geven van een definitie eenvoudig genoeg moet zijn – namelijk iets zonder de aanwezigheid van cookies – is die voor de hand liggende definitie in dit geval niet accuraat! De bedenkers van de “cookieless future” bedoelen dat hun oplossingen in staat zijn, op basis van een gecombineerde aanpak van verschillende technieken – maar expliciet zonder gebruik te maken van Third-Party Cookies – normaal onbekende bezoekers om te vormen tot nu bekende bezoekers. Dat laat, zeg ik met nadruk, onverlet dat First-

Party cookies blijven bestaan (!) en zelfs een voorname rol innemen bij de nieuwe “cookieless” aanpak. Over de gebruikte techniek daarbij schrijven we in Hoofdstuk 2. Wat de “cookieless future” in ieder geval is, is een verschuiving in het digitale landschap. Dat werd voornamelijk veroorzaakt door Google's geplande (geleidelijke) blokkering van Third-Party Cookies in zijn Chrome-browser, aangekondigd in januari 2020. Via verschillende in de tussentijd alweer afgeserveerde technieken (Google maar eens op FLoC) is die maatregel nu uitgesteld tot 2023. Andere browsers zoals Firefox en Safari (samen goed voor +- 20% van de webbrowser markt) blokkeren cookies van derden al jaren standaard. Wat dat betreft zou je zelfs kunnen stellen dat we in een “cookieless present” leven, waarin veel bezoekers websites vandaag de dag al zonder de plaatsing van Third-Party cookies bezoeken.

De conclusie is dat de definitie van “cookieless” dus eigenlijk “minder cookies” betreft of misschien beter in het Engels: “less cookies”. De naamgeving “cookieless” is een slimme move en de eerlijkheid gebied te zeggen dat je strategische naamgeving natuurlijk ook van goede marketeers moet verwachten. De term verwekt een positief gevoel bij gebruikers, zeker hen die zich zorgen maken over hun online privacy. Of dat ook terecht is zien we overigens bij Hoofdstuk 3.