Hoewel de onderzoeksresultaten nog niet bekend zijn gemaakt, is al wel het een en ander naar buiten gekomen over deze overtreding.

Het probleem lijkt te zitten in het ‘Transparancy & Consent Framework’. Dit is door IAB ontwikkelde software, die het mogelijk maakt om toestemming te vragen voor het plaatsen van tracking cookies. IAB is geen kleine speler in de markt: grote leveranciers van cookiebanners maken gebruik van deze technologie.

Een Ierse mensenrechtenorganisatie had de toezichthouder gevraagd om het onderzoek te doen. Deze organisatie laat op haar website weten dat de cookiebanners van IAB Europe ‘misleidend’ zouden zijn, omdat de banners zelf óók data over de gebruiker verzamelen. Daarnaast zou IAB deze data doorzenden naar advertentieplatformen.

IAB Europe kiest ondertussen de vlucht naar voren. In een persverklaring kondigt zij zelf aan dat een bestraffing van de toezichthouder aanstaande is, maar ontkent dat de verzamelde data wordt doorgezonden. Daarnaast geeft zij aan dat eventuele overtredingen binnen zes maanden na de vaststelling van het definitieve besluit opgelost kunnen worden.

De Belgische toezichthouder heeft het ontwerpbesluit inmiddels doorgezonden aan de andere Europese privacytoezichthouders. Bij grote grensoverschrijdende onderzoeken neemt namelijk één toezichthouder het voortouw om de boete op te leggen. De andere toezichthouders krijgen dan een aantal weken de tijd om hun mening te geven. Daarna zal de Gegevensbeschermingsautoriteit de boete opleggen.

Volgens IAB Europe zal de boete ergens in de komende weken worden opgelegd. Op dat moment wordt duidelijk wat de hoogte van de boete zal zijn en welke voorschriften uit de AVG zijn geschonden. Wij houden je hierover op de hoogte.

Heb je twijfels over jouw cookiebanner of wil je weten of jouw website voldoet aan de AVG, vraag dan een gratis AVG check aan via https://www.cookiecode.nl/controleer-website-op-cookies .